Planowanie i rozwój swojej kariery zawodowej warto opierać na dwóch filarach: wiedzy o swoich wartościach, potrzebach i predyspozycjach oraz na realistycznym spojrzeniu na aktualną i nadchodzącą sytuację na rynku pracy. Jakie będą więc zawody przyszłości? Skąd dowiedzieć się jak kierować swoim rozwojem i jakie decyzje podejmować, żeby za kilka i kilkanaście lat świetnie funkcjonować w obszarze zawodowym? Jak wspierać w rozwoju dzieci, by w przyszłości mogły bez większych trudności odnaleźć swoją ścieżkę zawodową? Zebrałam dla Ciebie dane i podpowiedzi w tym zakresie – czytaj i wdrażaj.

 

Czy zastąpią nas roboty? W jakim kierunku zmierza rynek pracy?

Prognozy dotyczące zmian na rynku pracy możesz znaleźć w raporcie „Umiejętności 2030″*. Celem stojących u jego podłoża badań było ustalenie jakie obszary wiedzy i jakie umiejętności będą potrzebne w powstających zawodach przyszłości. Ostatnio coraz częściej atakują nas pytania czy wkrótce zastąpią nas roboty, w jakim kierunku zmieni się rynek pracy, jakie są te tajemnicze zawody przyszłości? Raport nie podaje listy najbardziej potrzebnych w przyszłości zawodów i dobrze, bo takie przewidywania byłyby obarczone sporym ryzykiem. Dostajemy jednak mnóstwo cennych wskazówek, które mogą być niezwykle pomocne przy zarządzaniu swoją karierą i rozwojem oraz edukacją naszych dzieci. Okazuje się bowiem, że rynek pracy charakteryzować się będzie zapotrzebowaniem na zestawy kompetencji, konkretne umiejętności i wciąż poszerzaną, aktualizowaną wiedzę z różnych dyscyplin. Nie będzie to era wyuczonego zawodu, a czas wciąż rozwijanych kompetencji.

 

Co będzie kształtowało rynek pracy w 2030 roku?

Wśród trendów kształtujących naszą sytuację mamy: globalizację, urbanizację, pogłębiające się nierówności społeczne, wpływ niepewności politycznej, automatyzację, polarność idei zrównoważonego rozwoju (zielony sektor gospodarki), zmiany demograficzne. Na tym tle okazuje się, że 7 na 10 osób z nas ma zawód, który w przyszłość nadal będzie istnieć, ale zmieni się sposób wykonywania pracy, 2 na 10 osób ma pracę na tyle mechaniczną, że najprawdopodobniej przejmą ją roboty, 1 na 10 osób wykonuje zawód, na który zapotrzebowanie będzie rosło. Jaki wysnułabym z tych ogólnych statystyk wniosek? Raczej nie musimy bać się automatyzacji, ale musimy być nastawione na nieustanny rozwój naszych umiejętności. Na odcinanie kuponów od raz zdobytej pozycji i wiedzy raczej niewiele z nas będzie mogło sobie pozwolić w najbliższej przyszłości.

 

Jaki będzie zawód przyszłości?

W wyniku badań, o których wspomniałam wyżej powstała lista umiejętności, zdolności i wiedzy, które będą najbardziej cenione na rynku pracy do 2030 roku. Dane dotyczą Wielkiej Brytanii, która wydała mi się bliższa kulturowo i społecznie, natomiast w raporcie możesz poznać także zestawienie dla Stanów Zjednoczonych. Kolejność w poniższych zestawieniach ma znaczenie.

Pożądane umiejętności:

  • ocena i podejmowanie decyzji,
  • aktywna nauka
  • strategiczne podejście do nauki
  • monitorowanie i ocena wyników
  • kompleksowe rozwiązywanie problemów
  • ocena systemów i procesów
  • umiejętność krytycznego myślenia
  • instruowanie, uczenie innych
  • zarządzanie ludźmi
  • koordynacja
  • aktywne słuchanie
  • percepcja społeczna
  • analiza operacji
  • zarządzanie czasem
  • pisanie, redagowanie
  • techniki perswazji
  • czytanie ze zrozumieniem
  • korzystanie z umiejętności matematyczno-logicznych
  • zarządzanie zasobami materialnymi
  • negocjowanie
  • programowanie
  • zarządzanie zasobami finansowymi
  • szybkie reagowanie
  • kontrola jakości
  • rozwiązywanie problemów
  • monitorowanie operacji
  • dobór sprzętu

 

Pożądane zdolności:

  • Fluency of Ideas (hm, jak to przetłumaczyć?)
  • oryginalność
  • dedukcja
  • dostrzeganie problemów
  • pozyskiwanie informacji
  • dostrzeganie, rozumienie innych osób
  • klarowne, precyzyjne komunikowanie się
  • szybkie zapamiętywanie
  • elastyczność
  • szybkie reagowanie
  • podzielność uwagi
  • łatwość pisania
  • zdolności matematyczne
  • wizualizowanie
  • selektywna uwaga
  • przewidywanie
  • utrzymywanie uwagi odbiorców

 

Pożądana wiedza i perspektywiczne sektory branżowe:

  • edukacja i szkolenie
  • administracja i zarządzanie
  • psychologia
  • socjologia i antropologia
  • język angielski
  • zarządzanie zasobami ludzkimi
  • komunikacja i media
  • historia i archeologia
  • biologia
  • sztuki piękne
  • filozofia i teologia
  • terapia i poradnictwo
  • prawo i zarządzanie
  • informatyka i elektronika
  • geografia
  • ekonomia i rachunkowość
  • matematyka
  • medycyna i stomatologia
  • chemia
  • projektowanie
  • sprzedaż i marketing
  • obsługa klienta
  • języki obce
  • fizyka
  • inżynieria i technologia
  • telekomunikacja
  • produkcja żywności
  • bezpieczeństwo publiczne i ochrona
  • budownictwo i projektowanie
  • transport
  • mechanika

 

Jaki będzie zawód przyszłości?

  • odpowiadający na przyszłe potrzeby społeczne, wśród których dominują: ekologia, medycyna, rozrywka, starzenie się społeczeństwa, zaburzenia psychologiczne, choroby psychiczne
  • trudny do zautomatyzowania (lub możliwy do zautomatyzowania tylko w wybranym zakresie, który stanowić będzie usprawnienie czy ułatwienie)
  • wymagający ciągłego podnoszenia kwalifikacji, doszkalania się
  • wymagający dysponowania licznymi kompetencjami miękkimi (umiejętnościami i cechami indywidualnymi, psychospołecznymi obawiającymi się w zachowaniu a niezwiązanymi z wprost z wiedzą)

 

 

Linki. Może też zajrzysz?