Stagnacja, marazm, pogrążenie, bezradność i wszystkie inne podobne im przykre słowa można przekuć w realizację. Proces ten jest prosty – wystarczy zrobić pierwszy namacalny, konkretny krok do przodu. Krok może być śmiesznie mikry, a nawet nie w tym kierunku co trzeba, bo kluczowa sprawa jest tylko jedna – by po pierwszym kroku nastąpił kolejny. Dziś cytaty o działaniu, o akcji, o determinacji, o ruchu. A do inspiracji konkretne uzasadnienie.

 

Gdzie znajdziesz szczęście?

Może pomyślisz sobie – phi, proste, byłabym szczęśliwsza, gdybym miała więcej pieniędzy, gdybym miała trochę większy dom, szczuplejsze łydki. Gdybym coś osiągnęła, wyzdrowiała, wygrała coś spektakularnego, znalazła wielką miłość… Rodzina to moje szczęście i pasja. Jak tylko jeszcze uda mi się… to już na pewno będę szczęśliwa.

Ustalono*, że chociaż mamy lepsze i gorsze chwile w życiu, to jednak powracamy do tego samego poziomu szczęścia. Jest tak dlatego, że aż 50% szczęścia zależy od naszych genów. Bez względu na to czy spotka nas coś wspaniałego, czy okropnego zaadaptujemy się z czasem do tych okoliczności i powrócimy do tego naszego względnie stałego poziomu szczęścia. Nie ma co zbyt wiele nadziei pokładać w nowym aucie, miejscu zamieszkania, pracy czy związku. Życiowe okoliczności odpowiadają za nie więcej niż 10% szczęścia. Malutko – a przecież zwykle to na tym obszarze się koncentrujemy i nim zajmujemy się od najmłodszych lat i od samego rana. Wiemy już, że błądzimy wierząc, że osiągnięcie kulturowo promowanych celów dorosłego życia da nam gwarancję szczęścia. Gdzie jestem zatem cała reszta skoro na geny wpływu nie mamy, a to na co wpływ chcemy wywierać pozostaje raczej bez spektakularnego wpływu na nas? Otóż za 40% naszego szczęścia odpowiadają codzienne działania. Wreszcie coś, co warto mieć pod kontrolą.

 

Jak działać?

Autorka powyższych badań sugeruje, że aktywności warto zmieniać lub urozmaicać sposób ich wykonywania, aby uniknąć przyzwyczajenia, które mogłoby znowu zbliżać nas do poziomu „genetycznie” uwarunkowanego szczęścia. A w co warto inwestować w ramach swoich uszczęśliwiających aktywności? Sugerowane (i poparte badaniami ukazującymi efektywność) działania to m.in. wyrażanie wdzięczności, walka z tendencjami do porównywania się oraz do zamartwiania, aktywność fizyczna, wzmacnianie poczucia sprawczości np. poprzez realizowanie wyznaczonych celów, wybaczanie, czerpanie radości z codzienności, pomaganie innym, robienie tego, co naprawdę wciąga. Same przyjemności. Wystarczy więc przekierować swoją uwagę z tego czego nie mamy i na co czekamy i po prostu zacząć działać.

 

Dla rozpędu – cytaty o działaniu

Na kłodzie siedzą cztery żaby. Trzy postanawiają skoczyć. Ile żab zostało na kłodzie? Cztery. Te trzy tylko podjęły decyzję.

Regina Brett („Bóg zawsze znajdzie ci pracę”)

 

Nic nie jest bardziej wyczerpujące niż zadanie, którego jeszcze nie rozpoczęliśmy.

Gretchen Craft Rubin („Lepiej”)

 

Działanie pociąga za sobą koszty i ryzyko, ale o wiele mniejsze niż te, które wiążą się z wygodną biernością.

John F. Kennedy

 

Gdybyśmy robili wszystkie rzeczy, które jesteśmy w stanie zrobić, wprawilibyśmy się w ogromne zdumienie.

Thomas Edison

 

Połowy dokonał, kto zaczął.

Horacy

 

Jeśli możesz coś zrobić lub marzysz, że mógłbyś to zrobić, zabierz się za to. Odwaga ma w sobie moc geniuszu.

Johann Wolfgang Goethe

 

Inne porcje cudzych mądrości wartych zebrania na użytek własny:

 

* dane pochodzą z badań dr Sonji Lyubomirsky, które opisała w książce „Wybierz szczęście”