Autentyczność nie kojarzy mi się jakoś specjalnie atrakcyjnie. Pytanie „Jak być autentycznym” plasowałabym tak z marszu w przestrzeni człowieka, który chce osiągnąć jakiś cel (np. rozkręcić dochodowy biznes), potrzebuje do tego akceptacji innych ludzi (np. klientów) i w związku z tym zastanawia się jak wykreować spójność, klimat zaufania i kim właściwie się stać, żeby swój cel osiągnąć. Tego rodzaju skojarzenia odbierają nieco polotu i należnego zainteresowania temu pojęciu, ale absolutnie nie odbierają mu kolosalnego wpływu na jakość naszego życia. Przeczytaj o tym, jak przy pomocy autentyczności możesz poczuć, że robisz dobry użytek ze swojego życia.

 

Czy autentyczność nie powinna przychodzić nam naturalnie?

Co znajduje się na przeciwnym biegunie autentyczności? Może udawanie, konformizm, dopasowywanie się, usiłowanie, ciągła walka z własnymi potrzebami? Czego by nie wymienić, będą to liczne szkodliwe, nieprzyjemne i bezsensowne postawy lub trudne oraz pogarszające jakość życia emocje. Jednak autentyczność również nie jest samą sielanką, prostą receptą czy istna przyjemnością. By żyć autentycznie potrzeba zgody na swoją wrażliwość i potrzeba znalezienia w sobie odwagi. Nie da się tworzyć własnej historii i szczerze siebie lubić bez zgody na trudne emocje, na ryzyko, na akceptację własnej słabości czy na niepewność – bez odwagi po prostu.

 

Jak być autentycznym według Brene Brown?

Autorka wskazówek zaznacza, że nie są one zadaniami do wpisania na listę „to do” i odhaczenia, a są po prostu zadaniem i pracą na całe życie. Przemawia do mnie ten koncept, bo mam już dość czytania o regułach, które wystarczy kupić, szybko wdrożyć i cieszyć się spektakularnymi efektami. To co ma prawdziwą wartość jest zwykle dosyć trudne, a to co jest trudne wymaga ciągłej pracy, nastawienia na nieustanny rozwój i chęci obserwowania progresu zamiast żądania natychmiastowych efektów.

1. Nie przejmuj się tym, co mówią inni. Pielęgnuj prawdziwość, autentyczność.

2. Zrezygnuj z perfekcjonizmu. Pracuj nad rozwijaniem współczucia dla siebie.

3. Nie pozwól sobie na pogrążanie się w bezsilności. Rozwijaj odporność psychiczną.

4. Walcz ze strachem i poczuciem nietrwałości poprzez dbanie o wdzięczność i radość.

5. Nie upieraj się przy potrzebie pewności, dopuszczaj intuicję, ufność, wiarę.

6. Nie porównuj się z innymi. Zamień to na wykorzystywanie swojej kreatywności.

7. Nie utożsamiaj zmęczenia i wyczerpania z byciem wydajnym czy wartościowym. Dbaj o odpoczynek.

8. Miej przestrzeń na ciszę, bezczynność, spokój. Nie utożsamiaj atrakcyjności życia z pędem, chaosem, przeładowaniem.

9. Zadbaj o poczucie sensu wykonywanej przez siebie pracy. Nie rób czegoś latami tylko dlatego, że wydaje ci się, że tak powinno się robić.

10. Pamiętaj, że nie zawsze musisz mieć nad wszystkim kontrolę, i nie zawsze musisz być w szczytowej formie.

 

Przytoczony powyżej zestaw 10 wskazówek prowadzących do autentycznego życia jest jednocześnie pewnym streszczeniem tematów rozdziałów książki „Dary niedoskonałości”. Jeśli uważasz, że to warte uwagi kwestie, że stanowią słuszny drogowskaz warty wcielenia w życie – polecam lekturę całej pozycji. Napisana jest przystępnym językiem, poparta latami badań naukowych autorki, inspirująca do konkretnych zmian dzięki wyjaśnieniom i szczegółowszemu omówieniu, ciekawa przez liczne przykłady i anegdotki oraz po prostu wartościowa.