Co lubisz robić? Spokojnie, nie musisz odpowiadać, że chodzić do opery, czytać prozę rosyjską w oryginale i działać na rzecz ochrony mchów (no chyba, że coś z tego jest akurat samą prawdą). Może być przesiadywanie w kawiarnianych ogródkach, jazda na rowerze albo robienie zdjęć chmurom. Nie będziemy tu fabrykować ocen w duchu – „powiedz mi co lubisz, a powiem ci kim jesteś”. Natomiast postawimy na chwilę szczerości z samą sobą po to, by wyciągnąć z niej porcję wiedzy o sobie, swoich potrzebach, poziomie zaopiekowania, być może też o potencjalnej ścieżce rozwoju czy drodze do oczekiwanej zmiany. Wchodzisz w to? To działamy!

  1. Pobierz kartę klikając w ten link i wydrukuj ją w formacie A4 w orientacji poziomej. Możesz też naszkicować sobie w zupełnie dowolny sposób podobną tabelkę i pracować na niej.

  1. Znajdź chwilę spokojnego, wolnego czasu. Możliwe, że wystarczy Ci 10 minut, możliwe też, że wejdziesz w fazę głębszych refleksji i zechcesz poszperać w sobie dłużej. Niech to będzie miły czas o dużym potencjale samoświadomościowo-rozwojowym :) Mile widziana herbatka, lemoniadka, miska truskawek tudzież maseczka na twarzy lub inne umilacze wedle gustów i potrzeb. Przyjemne z pożytecznym to zawsze dobre połączenie.

narzędzia do samorozwoju

  1. Do dzieła!
    • W pierwszej kolumnie wypisz 15 rzeczy, które lubisz robić. Nie muszą to być sprawy wielkie i doniosłe – wszystkie mają znaczenie. Nie chodzi o wybieranie kwestii najciekawszych, wyjątkowych czy tych, do których aspirujesz. Bierz po prostu to co lubisz najbardziej. Szukaj we wszystkich dziedzinach życia – co w domu, co w pracy, co dla ciała, co dla ducha.
    • Następnie uzupełnij drugą kolumnę i zapisz co z tego wszystkiego masz. Wskaż dla każdej rzeczy, którą lubisz robić dominujące wartości czy cele. I znowu nie tropimy doniosłych dla historii świata rezultatów i wartości stawiających na piedestał. Jeśli na przykład lubisz jeździć na rowerze to może dla relaksu lub dla zdrowia. I ok – o to właśnie chodzi.
    • W kolejnym kroku zaznacz, które z tych wskazanych przez siebie rzeczy dzieliłaś ze swoimi rodzicami, które możesz robić/dzielić z dziećmi, jeśli je masz, które możesz robić w pracy, bez pieniędzy, na emeryturze, które są Twoją pasją, czy możesz je robić z kimś, czy sama i dopisz kiedy ostatnio je robiłaś. Zostawiłam też miejsce na inny istotny czynnik (może np. istotne jest dla Ciebie czy to zajęcie domowe czy poza – możesz coś dopisać i pod tym kątem również przeanalizować swoje ulubione aktywności).

  1. Gotowe! Przyglądaj się, analizuj i wyciągaj wnioski. Postaraj się skoncentrować przede wszystkim na własnych odczuciach, skojarzeniach i interpretuj wedle własnego klucza. Dopiero, gdy zabraknie Ci pomysłu sięgnij po poniższe przykłady. Możesz na przykład zastanowić się:
    • Na ile łatwo było Ci wymienić tych 15 pozycji? O czym to świadczy? Jak się czułaś z tym ćwiczeniem i co te odczucia mogą Ci komunikować?
    • Jakie wartości realizujesz tym, co lubisz? Czy czegoś Ci brakuje? Które cele są dobrze reprezentowane w Twoich aktywnościach, a których zupełnie brakuje? Czy czegoś jest za dużo lub zbyt mało?
    • Co wynika z wychowania, przyzwyczajenia, wzorców rodzinnych? Czy wiele czerpiesz jeszcze z domu rodzinnego, czy wręcz przeciwnie? Jaki jest Ci z tym faktem? Czy potrzebujesz w związku z tym jakiejś zmiany? Czy czujesz potrzebę przepracowania czegoś?
    • *dzieci / Na ile to, co lubisz jest czymś, co zechciałabyś zarekomendować swoim dzieciom? W jakim stopniu możesz łączyć to co lubisz z tym, co robisz razem z dziećmi. Czy tak jak jest jest ok – czy może chcesz mieć więcej tylko swoich spraw lub więcej czegoś, co łączy Cię z dziećmi?
    • Jaka część tego co lubisz wymaga odczuwalnego wkładu finansowego? Jak to oceniasz? Jak chciałabyś, by się to kształtowało? Czy miałaś tego świadomość? Czy planujesz jakieś zmiany?
    • W jakim zakresie swoje zainteresowania będziesz mogła kontynuować w późniejszym wieku? Czy chciałabyś już teraz coś zaplanować, zmienić, wdrożyć? Co komunikuje Ci ten aktualny stan rzeczy?
    • Które z rzeczy, które aktualnie lubisz robić są jednocześnie Twoją pasją? Czy potrzebujesz mieć pasje? Na ile jesteś zadowolona z poziomu w jakim realizujesz swoje pasje? Czy ulubione zajęcia, które nie są pasją są w jakimś stopniu gorsze? Czego potrzebujesz więcej lub mniej? Na ile czujesz, że „tracisz czas” lub „rozmieniasz się na drobne”?
    • Które spośród ulubionych aktywności możesz wykonywać także w pracy? Jak oceniasz ten bilans? Jak świadczy to o Twojej pracy, a jak o czasie wolnym? Czy potrzebujesz jakiejś zamiany? Jaki układ byłby dla Ciebie optymalny?
    • Jaką część swoich ulubionych aktywności możesz realizować tylko z kimś, jaką tylko sama, a które pozostawiają dowolność? Jak czujesz się w takim układzie? Czy czegoś jest za dużo, czego zbyt mało? Czy planujesz jakieś zmiany? Co te proporcje mówią o Tobie i Twoich potrzebach?
    • Jak oceniasz częstotliwość z jaką robisz swoje ulubione rzeczy? Czy akceptujesz ten stan? Czego nie robiłaś od dawna, a co powtarza się regularnie? Dlaczego jest właśnie tak? Czy masz tego świadomość, czy potrzebujesz zmiany w tym zakresie?
    • Z jakimi wnioskami zostajesz? W jakim stopniu potrzebujesz zmiany? Co planujesz? Jak wykorzystasz dzisiejsze wnioski?

Mam nadzieję, że to ćwiczenie pozwoliło Ci dowiedzieć się czegoś o sobie, podsumować, przyjrzeć głębiej niż na co dzień i być może zaplanować jakieś potrzebne zmiany. Jeśli masz ochotę opowiedzieć coś o swoich efektach, pisz tu lub na maila.

Dobrego dnia, pełnego dobrych dla Ciebie aktywności! Do przeczytania!

Lucyna