Zanim pójdziesz w schemat “nikt mnie nie potrzebuje, nie ma dla mnie pracy we wszechświecie i pewnie jestem dyskryminowana ze względu na czcionkę”, sprawdź, czy Twoje CV nie mogłoby dla Ciebie zrobić więcej.
Jak napisać dobre CV? Co najczęściej poprawiam w CV klientek?
Dodaję “profil zawodowy”
Bardzo często w CV brakuje wyodrębnionej sekcji, która zawiera cel/profil zawodowy. Jest to fragment pełniący funkcję toootalnie treściwego streszczenia całego CV. Lepiej nie próbować zmuszać rekrutera do przedzierania się przez całość dokumentu w te kilka sekund, podczas których zerka na CV rozważając jego lądowanie na stercie “może” lub “nie”. Niech ma jak na tacy wyodrębniony fragment zawierający info o tym, kim jesteś, jakie jest twoje najważniejsze osiągnięcie i w jaki sposób pasujesz do stanowiska, o które się starasz. Żeby to zdanie lub dwa działało na Twoją korzyść musi być oczywiście za każdym razem zredagowane, jako precyzyjna odpowiedź na konkretne wymagania i być ofertą dla pracodawcy a nie listą życzeń pracownika.
Usuwam niepotrzebne informacje
Wszystko, co nie wnosi nic przydatnego z perspektywy pracodawcy musi zniknąć. Niech wartościowe informacje nie giną w nadmiarze danych.
Co najczęściej wyrzucam?
– wiek/datę urodzenia
– stan cywilny
– adres
– liiiczne szkolenia nie na temat
– zamierzchłe etapy edukacji lub pracy
– opis obowiązków dublowany na różnych stanowiskach lub nie udowadniający potrzebnych kompetencji
– i wszystko, co nie jest na temat
CV to nie szwedzki stół. Nie podajemy wszystkich naszych wspaniałych zalet z nadzieją, że pracodawca wybierze sobie, co lubi. Tutaj selekcja informacji to nasza rola
Męczę o dookreślenie zainteresowań
Prawie wszyscy zainteresowania wpisują, ale zwykle sztampowo, ogólnikowo. Wiecie… film, książki, sport.
Ta niepozorna sekcja ma spory potencjał i warto go wykorzystać. Jak?
– wyróżnisz się i dasz zapamiętać (ale nie hasłem ‘kino’, prawda?)
– udowodnisz cechy czy kompetencje przydatne w danej pracy (charytatywne szydełkowanie gwarantem cierpliwości?)
– złapiesz oddech na rozmowie i poczujesz się swobodniej mówiąc o czymś miłym i znanym (często rekruterzy sięgają po ten temat w ramach dbania o miła atmosferę spotkania)
Definiuję kompetencje
Dla pracodawcy mało liczy się pełna nazwa szkoły albo trzy strony zadań wykonywanych na poprzednim stanowisku. On przede wszystkim potrzebuje Twoich kompetencji popartych osiągnięciami.
Co robię?
– wstawiam sekcję “kluczowe kompetencje” i walę po oczach dopasowaną do wymagań na danym stanowisku wartością kandydatki
– szukam liczb, dowodów, mierzalnych wskaźników (‘5 lat doświadczenia w zarządzaniu 10 osobowym zespołem’ mówi więcej od ‘zdolności menadżerskich’, nie?)
– robimy analizę zadań, stanowisk, projektów, by nazwać i wydobyć wszelkie nieuświadomione atuty
– zadania, które nie są zbyt spójne z nowym miejscem pracy ujmujemy z perspektywy korzyści (np. może nie jest już istotne, że obsługiwałaś 50 połączeń przychodzących dziennie, ale że masz rozwinięte zdolności komunikacyjne i potrafisz generować spersonalizowane rozwiązania problemów i udzielać zrozumiałych wyjaśnień)
+ Personalizuję każdą możliwą literkę :)
Każdy fragment staram się dostosować do wymagań z oferty pracodawcy (plus ewentualnie innych informacji zaczerpniętych z aktualnych działań firmy, najważniejszych projektów, informacji z branży, podpowiedzi od znajomych pracujących w danym miejscu – czyli wszelkich dodatkowych danych, które można pozyskać i wykorzystać na swoją korzyść). Z badania „Kobiety na polskim rynku pracy” przeprowadzonego we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia wynika, że tylko 56% respondentek stara się każdorazowo dopasować dokumenty do potrzeb konkretnego pracodawcy. Personalizowane CV może dać Ci więc sporą przewagę – warto postawić na jakość wysyłanych aplikacji.
Co jeszcze? co jeszcze?
Mówiąc w skrócie – wszystko! :) CV może mieć moc, ale zwykle trzeba poświęcić mu duuuużo uwagi – zadbać o każde słowo, o sens i o oprawę graficzną. Niuansów jest sporo. Ja mam już wprawę, więc gdybyś potrzebowała wsparcia w redagowaniu i/lub przygotowaniu wizualnie atrakcyjnego dokumentu – działajmy razem.
-
KURS mailowy: 4 tygodnie do satysfakcji z pracy
189.00zł -
Konsultacja “Twój cel biznesowy / zawodowy”
280.00zł -
Konsultacja – doradztwo zawodowe – spotkanie online – 1h lub pakiet
255.00zł – 890.00zł